TASUTA DPD TRANSPORT IGALE TELLIMUSELE

Silver Leetma: discgolfi uus ajastu – turbulentne, aga täis võimalusi

Silver Leetma: discgolfi uus ajastu – turbulentne, aga täis võimalusi

Mõned aastad tagasi jagasin Discgolf.ee blogis oma mõtteid sellest, kuidas tavaline nädalamänguäss võib tõusta maailma tippu – saada mängijaks, keda ihaldavad ja toetavad erinevad kettatootjad. Eduloo taga seisid kolm olulist tegurit: a) mängija potentsiaal ja silmapaistvad tulemused, b) õigesti valitud kettabränd ehk tugev sponsor ning c) koroonapandeemiaaegne discgolfi meeletu populaarsuse kasv, mis tõi alale kümneid tuhandeid uusi huvilisi.

Kuid ajastu, mil tippmängijatele tõuke andsid peamiselt kettatootjad, on tasapisi lõppemas. Uue aasta algus toob kaasa märkimisväärsed arenguid, mis muudavad discgolfi tulevikku.


Koroona – discgolfi kuldaeg

Koroonaperiood oli discgolfi jaoks täiesti uus ajastu – vabas õhus liikumise võimalus meelitas massiliselt uusi mängijaid discgolfiparkidesse. Kettatootjad nautisid müügi ja tootmise mitmekordset kasvu, tegemist oli "jackpotiga". Investeeringud voolasid sisse ja kõik tundus minevat ülesmäge.

Ent maailm avanes taas ja elu normaliseerus. Discgolfi buum hakkas tasapisi vaibuma, mängijate pealevool rauges ja tootjate kasv peatus. Nüüd on ala uues reaalsuses, seistes silmitsi muutustega, mis hakkavad määrama discgolfi tulevikku. Ja need muutused ei ole üldse halvad.

Investeerimislaine ja selle tagasilöögid

Koroonaajal hakkasid kettatootjad investeerima suurelt tehnoloogiasse, tootmisesse ja ennekõike mängijatesse. Kõik tundus olevat kasvule suunatud ja turule tuli isegi riskikapitali raha. Näiteks loodi House of Discs, mis koondas enda alla mitu brändi, sealhulgas Trilogy (Latitude 64, Dynamic Discs ja Westside), Kastaplasti ning Discmania. House of Discs = Euroopa discgolfi power-house. Tootmises kasutati uusimaid tehnoloogiaid ning riskikapitalile toetudes tehti suuri tehinguid. Kuid reaalsus muutus pärast koroonaaega.

Koroonaperioodi ajal sõlmitud suured lepingud ja kulukad investeeringud hakkasid tootjatele koormaks muutuma. Näiteks Ricky Wysocki (loe: miljoni-dollariline diil) ja Kona Montgomery-ga (loe: ca. 125 000 dollarit aastas, 4 aastat) sõlmitud lepingud olid algselt lootusrikkad, kuid oodatud müüginumbrid ei vastanud tehtud investeeringule. Lihtsa talupojaloogika järgi – kui maksad mängijale miljon, peaks tema pealt teenima käivet vähemalt neli miljonit, et katta kõik kulud ja teenida kasumit. Aga ketaste müügiga selliseid summasid kokku saada on väga keeruline, kui mitte võimatu.


Mis saab edasi?

Selle aastaga lõppevad paljude tippmängijate lepingud ning järgmine aasta tõotab tuua suuri muutusi. Kui varem võistlesid kettatootjad omavahel mängijate lepingute pärast, pakkudes üha suuremaid summasid, siis nüüd on olukord muutunud.

Paljud mängijad ei seo end enam ühe tootjaga ning kasutavad eri tootjate kettaid ehk "mixed bag" on tulevik. Uued lepingud on tagasihoidlikumad ja tippmängijate teenistused jäävad enamjaolt vahemikku 100 000 – 120 000 eurot aastas (mõne erandiga, kus absoluutne tipp teenib ikkagi märkimisväärselt rohkem), kuid ka sellist summat on kettatootjatel raske tagasi teenida. Ehk summad pigem vähenevad kui tõusevad järgnevatel aastatel.

Kust tuleb raha ja kes on sponsorid?
 
Mängijate jaoks on oma isikliku brändi loomine ja väärtuse kasvatamine muutunud üha olulisemaks. Need, kes suudavad luua tugeva, kaasahaarava kogukonna ja pakkuda midagi unikaalset, võivad leida toetajaid ka väljaspool traditsioonilisi kettatootjaid. Suure raha jõudmine discgolfi sõltub aga sellest, kas ala suudab ühel hetkel meelitada rahvusvahelisi suurtegijaid – olgu selleks spordihiiglased nagu Nike, Adidas, Under Armour või ka sektorid nagu hasartmängud ja pangandus. Võtmesõnaks on just betting, kuid selleks peab mängijate ja fännide arv mitmekordistuma.

Discgolfi potentsiaali täielikuks realiseerimiseks on vaja kasvatada mängijate baasi 3–5 korda, mis looks alale suurema kandepinna ja tõmbaks ligi tõsiseid investeeringuid. Võistluste formaati tuleb muuta põnevamaks ja publikule atraktiivsemaks, et inimesed sooviksid nii kohapeal võistlust jälgida kui ka otseülekandeid vaadata. Ka suurvõistlused vajavad uut lähenemist, et pakkuda tõeliselt kaasahaaravat elamust nii mängijatele kui pealtvaatajatele.


Võistlusformaadi küsimus..

Discgolfi suurvõistlustel on potentsiaali pakkuda meelelahutust täie raha eest igale sihtrühmale, kuid formaati tuleks pikas plaanis muuta veelgi põnevamaks ja atraktiivsemaks. Hetkel on üks keskmine võistluspäev lihtsalt liiga pikk.

Iga tippvõistlusega peaks kaasnema festivalimeeleolu, nagu Euroopa Discgolfi Festivalil — tegevusi kogu perele, muusikat ja meelelahutust. Tavaformaadis on discgolfi jälgimine korralik väljakutse, sest võistlusringid on pikad ja vaheldust vähe. Formaati tuleks uuendada, et pakkuda tugevamat emotsionaalset elamust. Mis oleks õige formaat? Ideid on mitmeid, aga sellest räägin juba mõnes järgnevas postituses.

Innovatsioon ja uus lähenemine

Discgolfi tulevik sõltub suuresti innovatsioonist, mis ei tähenda ainult tehnoloogilisi edusamme ketaste tootmises või veelgi paremaid lennuomadusi, vaid ka uuendusi võistluskorralduses ja mänguformaadis. Arengut on vaja igas valdkonnas, et discgolf võiks kasvada ja saada tõeliselt suureks spordialaks. Jätame plastiku-innovatsiooni kettatootjatele, aga võistluste korraldamise osas näitame ise teed, kuidas üks maailma parim discgolfivõistlus võiks välja näha.

Järgmisel suvel toimub Tallinna Lauluväljakul PDGA Major, kus nihutame taas korralduslikke piire ja pakume pealtvaatajatele unustamatu elamuse. Kohtume 17.–20. juulil – osta pilet Piletikeskusest, võta sõbrad kaasa ja saa osa uuest discgolfi ajastust!



Pikk jutt lühidalt:

- Üldine discgolfiturg kukkus peale koroonabuumi pooleks.

- Discgolfiturg on suures muutumises, miljoni-lepingute aeg on mõneks ajaks läbi.

- Paljud tippmängijad peavad sponsoreid leidma mujalt kui kettatootjate seast.

- Tahad €-sid? Tooda sisu, ole aktiivne, erine, kasvata enda ümber fännibaas.

- Paljud kettatootjad restruktureerivad, kärbivad, koondavad et valmis olla järgmiseks tõusuks.

- Otsitakse innovatsiooni, sest praegune formaat vajab uuendusi.

- Suurvõistlused saavad aina enam kõlapinda, discgolf peab saama showbusiness'i osaks.

- Päike on pilve taga olemas. Kerge turbulents on ainult positiivne.

      Fotod: Mauri Levandi, Euroopa Discgolfi Festival, Delfi Superstaar Challenge.