Clash Discs: uus tegija teistsuguse mõtlemisega

Clash Discs: uus tegija teistsuguse mõtlemisega

Ilmselt on paljudele Disc Golf Networki sisu ja ülekannete tarbijatele tuttavad reklaamid, kus elektroonilise muusika taustal on näha inimesi aegluubis kettaid loopimas. Seda värskendavam võib nende kõrval olla näha reklaami, kus on elektrooniliste rütmide asemel kuulda keel- ja puupuhkpille (mis oma olemuselt võiksid hoopis mõnest Harry Potteri soundtrackist tuttavad olla) ning kus päkapikutaoline mees keedab katlas midagi salapärast..


Kui sinagi naudid reklaamimaastikul sellist vaheldust, siis selle eest on tänada Soome kettatootjat Clash Discs, mis tutvustas publikule oma esimest ketast alles hiljuti 2022. aasta alguses. Clash Discs ei paista silma ainuüksi erilise reklaamikeele poolest, vaid on valdkonnas eristuv ka oma taustalt ja mõtteviisilt, mis puudutab nii ketaste disaini kui ka tootmismeetodeid (Clashi tootmine on viidud tehasesse, kus valmistati varasemalt erinevaid plastikust osasid mobiiltelefonide gigandile Nokiale). Clash Discs usub, et need erinevused ongi neid viinud nõnda kiire kasvuni, et nende müük võib peagi konkureerida juba oluliselt tuntumate brändidega. 

Nagu paljud discgolfi lood tänapäeval, algab ka Clash Discsi lugu Covid-19 pandeemia esimesel aastal, mil tekkis plahvatuslik huvi selle spordiala vastu. Timo Nuutineni kaks last armastasid discgolfi, kuid neil oli probleem. Soome discgolfi maastik õitses hoogsalt juba enne pandeemiat ning pandeemia ergutas seda veelgi. Raskused tootmis- ja tarneahelates ning kõrgendatud nõudlus ketaste järele ei töötanud üksteisega kaasa, mistõttu oli Nuutineni lastel praktiliselt võimatu leida kettaid, mida nad soovisid.

Nuutinen on edukas ettevõtja, kes elab Joensuus, Soomes. Antud piirkond on tuntud ennekõike plastiku tootmise poolest. Kuna Nuutinen teadis, et kõik vajalikud asutused on antud piirkonnas olemas ning tal olid sobivad kontaktid ja vahendid käepärast võtta, otsustas ta, et kui tal pole lastele kettaid võimalik osta, siis toodab ta need neile ise. Täpselt nii ta tegigi.

Esimestest vägagi ebaõnnestunud prototüüpidest said järgmised kuni jõuti variantideni, mis tema lastele juba meeldisid. Kettad hakkasid huvi tekitama ka teistes mängijates, ta hakkas neile positiivset tagasisidet saama ning nõnda taipas Nuutinen, et tekkinud on vajadus, mida tema saab oma tootega rahuldada. Nii loodi koostöös disaineri Ilkka Kosuneniga brändile visioon – kusjuures kettad on nimetatud erinevate toitude ja jookide järgi, et need mängijatele hästi meelde jääksid ja nende meeli stimuleeriksid.

Nuutinen pöördus erinevate Soome discgolfi maastikul tegutsevate mõjuisikute poole, et saada tagasisidet ja sisendit oma toodetele. Üheks neist oli Rauli Savela, kes on Disc Golf Finland YouTube-i kanalil vägagi populaarseks kommentaatoriks. Savelal kõrgeid ootuseid ketastele ei olnud, kuid tema suureks üllatuseks oli tegemist äärmiselt kõrge kvaliteediga toodetega.

Vähem kui kaks aastat pärast esimeste mõtete mõtisklemist oli Clash Discsil juba kuus moldi, mis olid saanud Professional Disc Golf Association-lt heakskiidu. 2022. aasta jaanuaris lansseeris Clash limiteeritud koguses Popcorn putteri ja vastuvõtt sellele oli suur. Savela sõnul, kes selleks hetkeks töötas ka ise juba Clash Discsis, oli antud ketta näol Soomes tegemist tõelise hitiga. Sealt edasi tootis Clash veel mitmeid täiendavaid vorme ning levitas kettaid erinevatesse poodidesse Soomes, Põhja-Euroopa riikides ja Ameerika Ühendriikides. Müügitempo on kõiki pahviks löönud ja suuri eesmärke seadma pannud.


Mis muudab Clash Discsi eriliseks?

Clash Discsi üheks suureks edu aluseks on kahtlemata olnud Nuutineni teadmatus antud valdkonna osas. Ta arendas oma tooteid ilma igasuguste oskuste või teadmisteta konkurentide toodete kohta. Tema eesmärk oli luua kettaid, mis lendaksid järjekindlalt ja hästi ning mida oleks hea käes hoida. Selle saavutamiseks konsulteeris ta Joensuu kohalike plastiku-ekspertidega ja kasutas maksimaalselt ära kohalikke tehnoloogiaid, selle asemel, et uurida ja kopeerida konkurentide lahendusi. Selle tulemusena ongi Clashi tootmismeetodid ja plastikud discgolfi maailmas unikaalsed.

Teiseks konkurentsieeliseks on kiirus. Kuna Nuutinenil on vahendid, millega ise ketta vorme toota, on antud protsess nende jaoks oluliselt kiirem ja efektiivsem kui nii mõnegi nende konkurendi jaoks. Kaheksa kuuga on Clashil 11 vormi lansseeritud ja palju on veel tulekul.

Kolmandaks – protsesside käigus omandatavad teadmised. Clash toodab näiteks ühe vormi baasil tehtud kettaid vaid kahes erinevas värvitoonis, sest nad on tõestanud, et erinevad värvitoonid hanguvad samas vormis erinevalt ja mõjutavad seega ketta omadusi.


Clashi müüginumbrid erinevates Euroopa discgolfi hot spotides nagu Soome, Norra ja Rootsi on olnud äärmiselt head. See on andnud ettevõttele enesekindlust praeguse strateegiaga jätkata. Üha tõsisemalt vaadatakse ka Ameerika Ühendriikide poole. Savela usub, et tulenevalt nende konkurentsieelistest, ei näe ta põhjust, miks Clash ei peaks oma praegust kasvu jätkama ning ettevõte usub, et neil on vahendid, et kahe aastaga saada üheks suurtest tootjatest. Järgmisena võetakse ette Eesti!

Vaata Clash Discsi valikut Discgolf.ee e-poes

Artikkel on refereeritud UDisci portaalist.